Retur & reparation

Returer

Returer företagskunder

Köpt vara får returneras eller bytas inom 14 arbetsdagar efter ankomstdatum. Varan skall återsändas i oskadat skick, i originalförpackning och med betald frakt. Undantag från returrätten utgör allt slags specialbeställt material som inte ingår i vårt ordinarie sortiment. Returer får inte skickas mot efterkrav.

För returer inom 14 arbetsdagar gör vi ett administrativt avdrag på 100 kr. Önskar du returnera varan efter 14 arbetsdagar görs ett prisavdrag på 20 %. På returer som är 3-6 månader görs ett avdrag med 50 %. Är returen äldre än 6 månader har vi rätt att neka retur.

Vi tar inte emot returer på ESD-produkter.

Ersättningsleveranser när vi har orsakat fel hanteras normalt sett samma dag innan kl 15.00. Därefter ligger hanteringen dagen efter.

Alla returer måste ha ett returnummer. Det enklaste och snabbaste sättet att göra en retur är att logga in på mina sidor och göra returen direkt online alternativt maila till order@elfa.se

Returer privatkunder

Köpt vara får returneras eller bytas inom 14 arbetsdagar efter ankomstdatum. Varan skall återsändas i oskadat skick, i originalförpackning och med betald frakt. Returer får inte skickas mot efterkrav.

Önskar du returnera felbeställd vara inom 14 arbetsdagar erbjuder vi full returrätt mot att du betalar frakt för paketet tillbaka till oss. Önskar du returnera varan efter 14 arbetsdagar görs ett prisavdrag på 20 %. På returer som är 3-6 månader görs ett avdrag med 50 %. Är returen äldre än 6 månader har vi rätt att neka retur.

Vi tar ej emot returer på ESD-produkter.

Ersättningsleveranser när vi har orsakat fel hanteras normalt sett samma dag innan kl 15.00. Därefter ligger hanteringen dagen efter.

Alla returer måste ha ett returnummer. Det enklaste och snabbaste sättet att göra en retur är att logga in på mina sidor och göra returen direkt online alternativt maila till order@elfa.se

Reklamationer

Reklamationer måste i alla lägen göras inom 12 månader efter fakturadatumet. Det åligger köparen att ankomstkontrollera varan omgående vid leverans för att upptäcka fel eller andra avvikelser för beställningen.

Är varan skadad vid ankomsten ska mottagaren omgående anmäla detta till speditören. Är varan försäkrad ska anmälan ske till mottagarens försäkringsbolag. Övriga reklamationer ska anmälas omgående till vår Kundservice, reklamationsavdelning.

Alla reklamationer måste ha ett returnummer (RMA nummer). Detta erhåller du genom att maila till order@elfa.se eller ringa till Kundservice på telefonnummer +46 (0)20 75 80 00.

Om paketet saknar ett RMA nummer vid ankomst till centrallagret kommer din retur att avslås. RMA numret är giltigt i 20 dagar. Om vi har orsakat felet står vi för transporten tillbaka till centrallagret annars ber vi dig skicka tillbaka varan med valfri speditör till angiven adress som du får av Kundservice.

Service- och reparationsärenden

Vid behov av service eller reparation av vara inköpt hos Elfa Distrelec, skall alltid kontakt med Elfa Distrelecs reklamationsavdelningen tas innan varan återsändes. Vid garantiåberopan skall alltid faktura/kvitto finnas till hands. Normalt gäller garantin ett år.

Avvikelser från tekniska data

Vi reserverar oss för avvikelser i mått eller utseende från Elfa-katalogens specifikationer. Avvikelserna är i så fall obetydliga och beror som regel på det snabba tekniska framåtskridandet i branschen.