Företag
Privat
SEKexkl. moms
Alla
Kundvagn
Alla

Vanliga frågor

  • 1. Jag har glömt mitt lösenord

    Rör muspekaren över "Mitt konto"-knappen (till höger om sökfältet). Klicka på länken "Glömt lösenordet" i menyn. På följande sida anger du den e-postadress med vilken du är registrerad i Elfa Distrelecs webbutik och klickar på "Skicka".

    Du får ett e-postmeddelande med en ny länk ("Återställ lösenord") för att återställa ditt lösenord. När du klickar på denna länk kommer du till en sida, där du kan ange ett nytt lösenord för ditt konto. När du anger det nya lösenordet i båda inmatningsfälten och klickar på "Uppdatera lösenord" sparas det nya lösenordet.

  • 2. Jag har glömt med vilken e-postadress jag är registrerad hos Elfa Distrelec

    Kontakta då Elfa Distrelecs kundservice.

  • 3. Jag har glömt mitt användarnamn

    Om du har registrerat dig som ny användare i Elfa Distrelecs webbutik så är den e-postadress som du angav vid registreringen ditt användarnamn.

    Om du redan hade ett användarkonto innan den nya Elfa Distrelec-webbutiken öppnade, från den gamla hemsidan som har migrerats, avviker eventuellt ditt användarnamn från din e-postadress. Kontakta Elfa Distrelecs kundservice om så är fallet.

  • 4. Jag vill ändra den adress som är sparad i mitt kundkonto

    Om du redan har ett online-kundkonto i Elfa Distrelecs webbutik: Logga in på ditt kundkonto i Elfa Distrelecs webbutik. Klicka på "Mitt konto"-knappen till höger om sökfältet. I navigationslisten på vänster sida hittar du nu länken "Adresser" under "Kontoinformation". När du klickar på den visas din aktuella fakturaadress på höger sida samt eventuellt sparade leveransadresser. Klicka på pilen till höger bredvid fakturaadressen för att ändra den.

    Om du inte har något online-kundkonto hos Elfa Distrelec: Skrolla till slutet av Elfa Distrelecs-webbsida. Längst ned på sidan finns fyra sektioner: Tjänster, Om oss, Tillverkarbutiker och Länkar. Under sektionen "Länkar" hittar du länken "Ändra adress". Klicka på den och fyll i ditt kundnummer samt gammal och ny adress i formuläret på följande sida, klicka därefter på "Skicka begäran". En Elfa Distrelec-medarbetare kommer att ändra din adress.

  • 5. Jag vill få leveransen skickad till en annan adress än fakturaadressen

    Klicka på "Fortsätt" i varukorgen efter det att du har kontrollerat varukorgens innehåll. (Om du ännu inte är inloggad uppmanas du nu göra detta).

    På följande sida har du möjlighet att välja mellan alternativen "Använd faktureringsadressen som leveransadress" och "Leverera min order till en annan adress". Välj det senare alternativet.

    Beroende på vilka uppgifter du har sparat i din profil visas nu följande ytterligare alternativ under fakturaadressen:

    • Sektion "Leveransadress". Om den redan är ifylld kan du ändra adressen genom att klicka på Ändra-knappen till höger bredvid adressen.
    • Genom att klicka på knappen "Lägg till ny adress" kan du ange en ny leveransadress som används för denna beställning. Adressen sparas även i ditt användarkonto för senare användning.
    • Därunder visas de leveransadresser som du redan sparat i användarkontot. Klicka på "Välj adress" för att välja motsvarande adress som leveransadress för den aktuella leveransen.

  • 6. Jag använder regelbundet olika leveransadresser. Kan jag spara dessa i min profil?

    Logga in på ditt kundkonto i Elfa Distrelecs webbutik. Klicka på "Mitt konto"-knappen till höger bredvid sökfältet. I navigationslisten på vänster sida hittar du nu länken "Adresser" inom området "Kontoinformation". När du klickar på den visas din redan sparade leveransadress på höger sida under din aktuella fakturaadress. Genom att klicka på knappen "Lägg till adress" kan du lägga till ytterligare en adress i listan.

    Om du vill avlägsna en adress ur listan, klicka på pilen till höger om adressen för att öppna detaljvisningen för adressen. Under adressfältet hittar du knappen "Ta bort adress".

  • 7. Kan jag spara innehållet i min varukorg?

    Öppna varukorgen. Under listan över alla produkter i din varukorg hittar du en knapp med en pil som visar nedåt. Om du klickar på denna knapp kan du exportera innehållet i din varukorg som XLS- eller CSV-fil.

    • XLS: Microsoft Excel-fil: Denna fil kan du öppna och bearbeta direkt i Excel.
    • CSV: Enkel textfil som innehåller innehållet i din varukorg i form av kommaavgränsade värden ("Comma Separated Values"). Sådana CSV-filer kan tolkas och bearbetas i många olika program.
    • (Både filer som är nedladdade i XLS-format och i CSV-format är kompatibla med importverktyget för produktlistor)

  • 8. Jag har redan ett kundnummer. Hur kan jag koppla ihop mitt nya konto i Elfa Distrelecs webbutik med detta kundnummer?

    Om du redan har ett Elfa Distrelec-kundnummer kan du meddela oss detta när du registrerar dig för ett kundkonto. Vi kommer då koppla ihop ditt nya kundkonto med det gamla kontot. Gå till väga på följande sätt:

    Förutsättning: Du är för närvarande inte inloggad i Elfa Distrelecs webbutik. Rör nu muspekaren över "Mitt konto"-knappen (till höger bredvid sökfältet). I menyn som visas klickar du på länken "Jag är en ny kund" och väljer alternativet "Registrera dig som företagskund" på sidan som öppnas. Ett formulär för registrering visas som även innehåller fältet "Kund-ID". Fyll i hela formuläret och klicka därefter på "Slutför registreringen". En Elfa Distrelec-medarbetare kommer nu att koppla ihop ditt gamla konto med ditt nya Elfa Distrelec-användarkonto.

  • 9. Jag får ständigt e-post från Elfa Distrelec

    I inställningarna i ditt kundkonto kan du avbeställa Elfa Distrelecs nyhetsbrev om du inte vill ha det mer i framtiden. Klicka då på "Mitt konto"-knappen till höger om sökfältet. I navigationslisten på vänster sida hittar du nu länken "Inloggningsdata" under "Kontoinformation". När du har klickat på den visas dina kontodetaljer på höger sida, bland annat även sektionen "Nyhetsbrev". Där kan du administrera din nyhetsbrevsprenumeration på motsvarande sätt.

  • 10. Import av egna produktlistor

    Med funktionen "Import av egna produktlistor" kan du snabbt och enkelt importera listor med produktdata till Elfa Distrelecs webbutik och lägga till motsvarande produkter från butiken i inköpslistor eller varukorgen.

    För att använda funktionen "Import av egna produktlistor" måste du vara inloggad. Om du inte redan har registrerat något användarkonto i Elfa Distrelecs webbutik, gör det och logga in till detta konto.

    Så använder du import av egna produktlistor

    1. Klicka på länken "Import av egna produktlistor" i övre bildkanten i din webbläsare. Du hittar åtkomsten till denna funktion även i listmenyn överst på hemsidan under punkten "Importverktyg".
    2. På den sida som öppnas ser du att det finns två möjligheter att importera dina uppgifter på: genom att kopiera och klistra in uppgifter från urklippet eller genom att ladda upp ett ifyllt Excel-blad.
      • a) Infoga uppgifter från urklippet: Infoga uppgifterna i följande format i textfältet på vänster sida på webbsidan: aa, nnnnnn, ttttt

        Klicka därefter på knappen "Fortsätt" på vänster sida av webbläsarfönstret.

        1. aa: önskat antal av denna artikel
        2. nnnnnn: 6-8-siffrigt Elfa Distrelec-artikelnummer
        3. tttt: artikelns typbeteckning (valfritt) Skapa en ny rad för varje artikel.
      • b) Uppladdning av Excel-fil
        1. För en smidig import är det lättast om du laddar ned "Elfa Distrelec Excel-mall".
        2. Fyll i databladet med uppgifterna från din stycklista och spara den ändrade filen (viktigt: som .xls-fil).
        3. Klicka på knappen "Välj från enhet" och välj den fil, som du har fyllt i, i det fönster som öppnas.
        4. Över "Välj från enhet"-knappen ska nu filnamnet på den fil du har laddat upp visas.
        5. Klicka därefter på knappen "Fortsätt" på höger sida på webbläsarfönstret.
    3. På nästa sida "Importera recension" visas de produkter som har hittats till de dataposter som du angav. Här kan du vid behov anpassa mängdangivelsen per produkt eller radera produkter ur listan.
    4. Eventuella dataposter, till vilka ingen passande produkt hittades, listas i en separat tabell på slutet av sidan. Dessa dataposter har ignorerats under importen.
    5. Via knapparna "Lägg till i inköpslistan" eller "Lägg till i varukorg" kan du fortsätta med bearbetningen av produktlistan, som har skapats på så sätt.

  • 11. Listor

    Elfa Distrelecs webbutik ger dig möjlighet att skapa olika produktlistor som hjälper dig att ordna och administrera dina inköp.

    Förutom möjligheten att skapa valfritt antal produktlistor kan du snabbt och enkelt markera produkter som "Favorit" och därigenom lägga till dem i din lista "Mina favoritprodukter".

    Favoritprodukter

    • För att snabbt lägga till en produkt från en produktlista eller ett erbjudande till dina favoriter, rör muspekaren till motsvarande produkt och klicka på hjärtsymbolen som då visas. När du tar bort muspekaren från produkten igen visas hjärtat fortfarande. Det visar att produkten har lagts till din favoritlista.
    • På detaljvisningssidan för respektive produkt visas motsvarande hjärtknapp under tillgänglighetsvisningen på höger sida.
    • För att se aktuellt innehåll i din favoritlista, rör på muspekaren till "Listor"-knappen (den andra knappen till höger om sökfältet) och klicka på "Mina favoritprodukter" i den meny som öppnas.
    • På sidan som öppnas kan du se alla produkter som du har lagt till som favoriter. För att ta bort en produkt ur listan, rör på muspekaren till produkten och klicka på den x-symbol som visas på högerkanten.

    Produkt- resp. inköpslistor

    • För att lägga till en produkt ur en produktlista eller från ett erbjudande till en inköpslista så rör du muspekaren till motsvarande produkt och klickar på den listsymbol som visas.
    • Ett fönster öppnas där du kan ange i vilken inköpslista denna produkt ska sparas. Välj en eller flera befintliga listor eller skriv in ett namn på en ny lista, i vilken denna produkt ska sparas.
    • På detaljvisningssidan för respektive produkt visas motsvarande listknapp under tillgänglighetsvisningen på höger sida.
    • För att se innehållet i en inköpslista, rör muspekaren till "Listor"-knappen (den andra knappen till höger bredvid sökfältet) och klicka på namnet på önskad lista i den meny som öppnas. (Om listans namn inte visas, klicka på länken "Visa alla listor" i slutet av menyn.)
    • På höger sida av fönstret ser du nu alla produkter som finns i din inköpslista med motsvarande mängdangivelser. För att ta bort en produkt ur inköpslistan, rör muspekaren till produkten och klicka på den x-symbol som visas bredvid mängdangivelsen.
    • Du har nu möjlighet att lägga till innehållet i inköpslistan till det aktuella innehållet i din varukorg via knappen "Lägg till listan i kundvagnen".
    • Alternativt kan du ladda ned innehållet i listan som fil med knappen som visar en nedåtriktad pil. När du har klickat på symbolen kan du välja nedladdning som XLS eller CSV-fil.
      1. XLS: Microsoft Excel-fil: Denna fil kan öppnas och bearbetas direkt i Excel.
      2. CSV: Enkel textfil som innehåller innehållet i din varukorg i form av kommaavgränsade värden ("Comma Separated Values"). Sådana CSV-filer kan tolkas och bearbetas i många olika program.

    (Både filer som laddats ned i XLS-format och i CSV-format är kompatibla med importverktyget för stycklistor)

  • 12. Administration av beställningar och returer

    Via området "Mitt konto" i Elfa Distrelecs webbshop kan du enkelt se status för tidigare beställningar och eventuella returuppdrag.

    1. Logga in i butiken med dina användaruppgifter.
    2. Klicka på "Mitt konto"-knappen till höger bredvid sökfältet.
    3. Välj först "Orderansvarig" i navigationslisten på vänster sida och därefter "Orderhistorik".
    4. En lista visas med alla tidigare beställningar. (Om du är administratör för företagskontot i Elfa Distrelecs webbutik ser du här beställningarna från alla medarbetare på företaget.) Du kan filtrera, sortera och skriva ut denna lista efter dina kriterier.
    5. Via pilen bredvid respektive beställning kommer du till beställningens detaljsida.
    6. Detaljsidan ger dig information om beställningsdatum, orderstatus, faktura- och leveransadress, betalnings- och leveranssätt samt beställda produkter. Dessa kan du även återskapa här på nytt eller lägga till i en inköpslista.
    7. När din beställning har statusen "mottaget" kan du skapa returbegäran för de enskilda posterna. Klicka då på "Returnera produkten" under beställd mängd.
    8. I den ruta som öppnas anger du antal produkter, som du vill skicka tillbaka, tillsammans med returorsak, förpackningens status, din kommentar och ev. serienummer på returnerade produkter. Dessutom kan du ange om den returnerade produkten ska ersättas med en ny. Klicka därefter på "Skicka begäran".
    9. Du får ett e-postmeddelande som bekräftelse på din begäran om retur.
    10. En medarbetare från Elfa Distrelec kommer att kontakta dig.
  • 13. Facettsökning

    Elfa Distrelecs webbutik erbjuder ett stort antal olika produkter. För att du enkelt och bekvämt ska hitta rätt produkt erbjuder butiken en filterfunktion med vilken du kan avgränsa produkt- och resultatlistorna.

    1. Navigera till passande underkategori till den produkt du söker (t.ex. "Optoelektronik”).
    2. Alternativt kan du ange ett sökbegrepp i sökfältet och klicka på Enter.
    3. På följande sida visas alla tillhörande produkter i en lista. Du kan sortera denna lista efter olika kriterier.
    4. För att avgränsa antalet produkter finns det en filterlist på vänster sida med följande möjligheter:

    Filtrering av ytterligare underkategori:

    Vid listans övre kant visas underkategorier (om sådana finns) till aktuell kategori. Välj en underkategori för att avgränsa urvalet av produkter ytterligare.

    • Filtrering efter tillverkare eller produktegenskap: Under kategorierna hittar du sektioner för tillverkare eller produktegenskaper. Välj här önskade egenskaper genom att klicka på rutan bredvid tillverkaren eller produktegenskapen. Du kan göra flera val per sektion, d.v.s. både "Tillverkare A" och "Tillverkare B".
    • Filtrering efter tillgänglighet: I sektionen Tillgänglighet har du möjlighet att ställa in omedelbar leveranstillgänglighet som filterkriterium.
    • Filtrering efter pris: Skjut på skjutreglaget till vänster eller höger tills passande prismarginaler visas under skalan.
    • För varje av ovan beskrivna begränsningar eller filtreringar visas en etikett i sektionen "Filter", som visar ett aktivt filterkriterium. Klicka på "x" inom etiketten för att ta bort filterkriteriet igen.
  • 14. How to Clear Cookies in Chrome, Safari and Edge

    Cookies can help websites recognize you whenever you visit them. Cookies can be good if you don’t want to remember all your passwords, but they can also be bad if you care about your online privacy. Either way, you might want to clear cookies on your browser to keep your system working properly. Here’s how to clear cookies for Chrome, Safari, Mozilla Firefox, and the new Microsoft Edge.

    What are Cookies?

    Cookies are small files that are stored on your computer whenever you visit a website. They make surfing the web more useful and hassle-free. With cookies enabled, most websites will remember your passwords and settings. However, cookies are also used by advertisers to target you with personalized ads.

    Cookies are typically smaller than one megabyte each. But, if you visit a lot of websites, these small files can add up over time. They can take up too much RAM, which can slow down your browser. Cookies might also store outdated or wrong data, which makes it difficult to load an updated version of a site. Most importantly, third-party cookies share your browsing history to advertisers without you knowing. To improve your computer’s performance and protect your privacy, it’s a good idea to clear your cookies occasionally.

    How to Clear Cookies on Chrome

    To clear cookies on Chrome, click on the three-dot icon at the top right and go to More tools > Clear browsing data. Then select a time range from the drop-down menu, check the box for Cookies and other site data, and click Clear data.

    Note: You can skip steps one to four by clicking on Ctrl + Shift + Delete on your keyboard.

    1. Open Google Chrome.
    2. Click the three-dot icon in the top-right corner of the window.
    3. Hover your cursor over More tools.
    4. Then click Clear browsing data. This should open the Clear Browsing Data window in the Basic tab.
    5. Check the box for Cookies and other site data. You can also delete your browser history and cache from this menu.
    6. Click the Time Range box to choose how much data you want to clear. You can clear cookies on Chrome from the last hour, the last 24 hours, the last seven days, the last four weeks, or for all time.
    7. Finally, click Clear data.

    Note: Clearing browsing data will sign you out of most sites. The option to clear cookies can also be found in the Advanced tab. Whether you clear cookies from the Basic or Advanced tab on Chrome, you will stay signed into your Google account.

    How to Clear Cookies on Safari

    To clear cookies on Safari, go to Safari > Preferences > Privacy > Manage Website Data. Choose the site or sites that you want to delete cookies from, then click Remove. You can also remove cookies from all sites in the list in one go by clicking on Remove All, followed by Remove Now on the dialog box that appears.

    Then click the Manage Website Data box.

    1. Open Safari.
    2. Click on Safari in the Apple Menu Bar. You will only find this option in the top-left corner of your screen if you click on the Safari browser first.
    3. Then select Preferences. You can also access this menu by hitting the Command + Coma keys on your keyboard at the same time.
    4. Go to the Privacy tab.
    5. Select the sites you want to delete cookies for. Below the website name, Safari will indicate whether the site stores data in the form of cookies, in your cache, or in other places. You can choose multiple sites at once by holding down the Command key as you make your selection.
    6. Finally, click Remove. From the same menu, you can also remove stored data from all websites in the list by clicking Remove All. Then click Remove Now in the prompt that appears.

    How to Clear Cookies on Microsoft Edge

    Then click on Choose what to clear. This option appears under Clear browsing data on the right side of the page.

    1. Open Microsoft Edge.
    2. Click the three-dot icon in the top-right corner.
    3. Then click Settings.
    4. Go to Privacy and services on the left side of the page. If you don’t see this on the left side of your page, you can expand the browser window or click the three lines next to Settings.
    5. Check the box next to Cookies and other site data.
    6. Then click Time range to choose how much data you want to clear. You can clear cookies from the last hour, last 24 hours, last seven days, last four weeks, or all time.
    7. Finally, click Clear now.

    You can also set Edge to clear cookies whenever you exit the browser by clicking Choose what to clear every time you close the browser. Then toggle the button for Cookies and other site data.

  • 15. How to Clear Cache and Hard Reload Browsers

    A cache is a collection of web pages, including the texts, images and most other media contained on them, that is stored on your hard drive or phone storage. Having a local copy of a webpage helps to quickly load the page on your next visit because your system or device doesn’t have to download the same information again from the internet.

    Cached data in the browser sounds great, so why do you ever have to clear it?

    You certainly don’t have to, not as a regular part of computer or smartphone maintenance, anyways. However, a few good reasons to clear the cache are:

    1. Clearing your cache forces your browser to retrieve the newest copy available from the website, which should happen automatically but sometimes does not.
    2. You might also want to clear your cache if you face issues like 404 or 502 errors, sometimes indicating that your browser’s cache is corrupted.
    3. Another reason to delete your browser’s cache data would be to free up space on your hard drive. Over time, the cache can grow up in space and so clearing it would add to more productive space.

    If you are making frequent changes to a web page, the caching mechanism can cause confusion. Some changed elements on the page may load, and some may not because your browser is still using the older, cached version of the site rather than the updated version.

    To troubleshoot this, you can try hard reloading the browser which allows to bypass the cache on your system and re-download everything for the web page, thereby ensuring that you are viewing the most recent version of the web page.

    In Windows, the shortcut for this is Control+F5. On a Mac, the shortcut is Command+Shift+R.

    Using Developer Tools

    One of the ways to clear cache and hard reload the browsers without going through the browser menu is to use the browser’s built-in developer tools. This process is usually quicker than the browser-recommended process.

    Using Chrome developer tools

    Assuming you have the Chrome browser window opened, press Control+Shift+I on Windows and Command+Option+I on MacOS. This opens the Chrome developer tools. When the developer tools console is open, right-click on the Reload button. A drop-down menu with three options is displayed:

    1. Normal reload
    2. Hard reload
    3. Empty cache and hard reload

    Normal reload – Uses cached data. Press F5 to initiate normal reload.

    Hard reload – Forces browser to re-download items and reload. It is possible that used resources may come from a cached version. Press Control+F5 or Control+Shift+R to initiate a hard reload.

    Empty cache and hard reload – Cache for the page is cleared completely, and everything will be re-downloaded.

    Using Firefox Developer Tools

    With Firefox browser open, press Shift+F2 to open the developer toolbar. This usually appears at the bottom of the browser window. Next type “appcache clear”, then Enter, to clear the cache.

    Using Safari Developer Tools

    To enable the clearing of cache and hard reloading in Safari for Mac, use the shortcut combination Shift+Command+R on the Safari Web Inspector. To force clear a single page’s cache, click on the Reload option on the browser while holding the shift key in the address or search bar. It focusses only on that specific page.

    Clearing the browser cache is quite simple to carry out in different browsers. Let’s have a look at some of them.

    Chrome: Clear Browsing Data

    In Google Chrome, clearing the browser cache is done via the Clear Browsing Data area from Settings.

    To clear cache on the Chrome browser, follow the steps mentioned below:

    1. Tap on the three dots in the top right corner of the browser window.
    2. Choose More tools and click on Clear browsing data.
    3. Select Cached images and files, and Cookies and other site data. Click on Clear data.

    In case you are using a mobile browser,

    1. Tap on the three dots at the top right corner of the mobile browser.
    2. Move to Settings > Privacy > Clear browsing data.
    3. Select Cached images and files, and Cookies and other site data. Click on Clear data.

    Choose the time range at the top of the Clear browsing data section to initiate the process.

    The keyboard shortcut for clearing browser cache data for Chrome is Control+Shift+Delete on Windows and Command+Shift+Delete on macOS.

    Internet Explorer: Delete browsing history

    In Microsoft Internet Explorer, clearing cache is done via the Delete browsing history option.

    To clear browsing history on Internet Explorer:

    1. Open the browser and go to Tools at the top right corner.
    2. Tap on Safety followed by Delete browsing history.
    3. Select Temporary internet files and website files and click on Delete.

    To clear the cache from the mobile browser, follow the steps mentioned below:

    1. Choose Internet Explorer from the apps list.
    2. Tap on the ellipses (three horizontal dots) at the bottom right corner of the screen.
    3. Scroll down and tap on Settings.
    4. Choose the delete history option.
    5. Tap on the delete button to confirm.

    Like other browsers, the keyboard shortcut for clearing of cache in Internet Explorer is Control+Shift+Delete.

    Firefox: Clear Recent History

    In Mozilla’s Firefox browser, you clear the cache from the Clear recent history area in the browser’s options.

    Follow the below steps to clear the cache:

    1. Tap on the Hamburger icon (three horizontal lines) at the top right corner of the browser and choose Library.
    2. Choose History and then select Clear recent history.
    3. A pop-up emerges. You can choose the time range to clear the cache. You can also choose the type of data you want to clear from the Details drop-down.

    For the Firefox mobile browser, follow the steps mentioned below:

    1. Tap on the three dots at the top right corner of your mobile screen and then choose Settings.
    2. Choose Delete browsing data.
    3. Among the available options, choose Cache and click on Clear data.

    Firefox Focus is another mobile browser from Firefox that allows clearing the cache using the Erase button on the bottom-right of the app.

    Safari: Empty caches

    In Apple’s Safari browser, the cache is cleared from the Develop menu. From the menu, choose the option Empty Caches.

    If you don’t see Develop on your Safari menu, enable it via Safari > Preferences, then Advanced, followed by selecting the Show develop menu in the menu bar option.

    Clearing the browser cache from the mobile Safari, like the one on your iPhone or iPad, is accomplished in the Settings app.

    1. On your device, open the Settings app and find the Safari section.
    2. Scroll towards the bottom and tap Clear history and Website data. Click Confirm to proceed.

    The keyboard shortcut for clearing browser cache data on Safari is Option+Command+E.

    Opera: Clear Browsing Data

    Clearing the cache in Opera is done via the Clear browsing data option that is part of Settings.

    1. Open the browser and from the Settings, Privacy and Security section, select Clear browsing data.
    2. Check the option Cached images and files and click on Clear browsing data to confirm.

    To clear the cache from the mobile Opera browser, follow the steps mentioned below:

    1. Tap on the Opera icon in the bottom right corner.
    2. Navigate to Settings (Gear icon) > Clear browsing data to choose what to delete: saved passwords, browsing history, cookies and data or all of them.

    The keyboard shortcut for clearing the cache data in Opera is Control+Shift+Delete on Windows and Command+Shift+Delete on Mac.

    Edge: Clear Browsing Data

    In Microsoft’s Edge browser, included in Windows 10, cache is cleared via the Clear browsing data menu.

    On the Edge browser,

    1. Tap on the three dots at the top right corner and choose Settings.
    2. Go to Clear browsing data and click on Choose what to clear option.
    3. Select the option Cached data and files and hit Clear.

    On the Edge mobile browser,

    1. Tap on the three dots at the bottom right corner and choose Settings > Privacy > Clear browsing data.
    2. Check the option Cached images and files and hit Clear.

    The keyboard shortcut for clearing the cache data in Edge is Control+Shift+Delete.